MUSIKK I EN JULETID

– eller musikk i alle kanaler

Domkirken i Kristiansand

Det finnes mye flott klassisk musikk – ikke minst knyttet til jul og julehøytiden. La meg slå det fast med en gang. Høydepunkter for meg er blant annet Händels “Messias”; Bachs “Juleoratorium” og Berlioz “Jesu barndom” – og masse andre fine verk, sanger og melodier knyttet til julen. Selv har jeg kanskje hatt mine beste julemusikkopplevelser i konsertsal eller kirke – enten jeg har vært korist selv eller tilhører.

Da jeg var med i Lillesand kantori, var det Johan Varen Ugland som var organist og kantor. Ved juletid hadde vi de 9 lesningene, en engelsk tradisjon han – og flere andre (bl.a. Trond Kverno som vi ofte hadde på besøk) – gjerne ville introdusere i Norge. Det var en konsert preget av engelske sanger, tekster knyttet til forventninger og mye ettertanke. Alt dette var satt i en sammenheng som tekstene fortalte om.

En spesiell opplevelse var dette: Da jeg i 2001 besøkte Australia, ble vi invitert i en konsert i det berømte operahuset i Sydney. Det var Kings College, Cambridge, under Stephen Cleobury som skulle framføre Christmas carols i juli! Men det var jo vinter i Australia og youle-tid så det var tydeligvis ikke noe problem. Det var fantastisk å oppleve hvordan et kor på 40 sangere kunne trollbinde et publikum på minst 2000 med sin sang og formidlingsevne. Det var etter den konserten jeg kan skryte av at jeg har sunget i operahuset i Sydney, for det var meningen at “menigheten” skulle synge med i flere av sangene. Der hadde jeg gått i god skole i Lillesand.

Da NRK lanserte kanalen KLASSISK som julemusikkanalen i slutten av november, holdt jeg på å få fnatt. Ville NRK prøve å ødelegge mine julemusikkopplevelser? Å strømme julemusikk døgnet rundt, helst som en slags bakgrunnsjulestøy, ville i alle fall ødelegge min opplevelse av god julemusikk. For alt var tatt ut av en sammenheng og all mulig musikk knyttet til julen ble blandet sammen i et eneste sammensurium av musikalsk uttrykk. Fra begynnelsen av desember har jeg derfor hatt P2 som min hovedkanal.

Det var nå i 2020 jeg virkelig savnet den gode julekonsertopplevelsen. Pandemien gjorde det umulig. For meg i kirken eller i Kilden. Jeg har ikke minst for egen del satt stor pris på julekonsertene i Kilden, der vi har hatt mange forskjellige musikalske uttrykk fra Bach til Ole Paus. Faktisk har en av mine fineste opplevelser vært å høre mannskoret “Gåsehud” synge “Still, still, still”. Jeg synes det er en god ting at programmet varieres fra år til år.

Generalprøve på konsert i Kilden med Kim André Rysstad

 

Messias er et flott verk, og fortjener å bli framført ofte. Det samme kan sies om Bachs “Juleoratorium” – i alle fall de tre første kantatene som hører julen til. Men hvorfor må de framføres hvert eneste år? Det fins så mye annet flott kormusikk som hører julen til.

Tror svaret ligger en grunnleggende musikalsk konservatisme og tradisjonsbundethet. Folk ønsker å høre disse verkene – det er blitt en tradisjon – og den bør ikke rokkes ved. Selv har jeg vært med på å framføre Messias en rekke ganger. Det har vært en stor opplevelse. Men for meg er det et savn at vi ikke får høre noe av den andre julemusikken.

For å høre annerledes julemusikk må vi gå til YouTube eller som vi gjorde før – til cd, kassetter og Lp. Og det er i grunnen synd.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg