MAGISK ORKESTERKLANG – KONSERT MED KSO 28.3 2019

Og komponisten som sto for magien var Nicolai Rimskij-KorsakoV, som en gang i sin ungdom var med skipet til den russiske storfyrste Nikolai besøkte Kristiansand en gang på 1880-tallet. Han hadde altså en fordums kontakt med byen vår – 3 dagers besøk som ung kadett. En kan imidlertid merke i musikken hans at han hadde vært en tur til sjøs, særlig i det siste verket, «Sheherazade». Der går det igjen et tema som tydelig illuderer reise på havet. At båten sank, var en annen historie. Sånt blir det eventyr av.

Eventyr kan en vel si det ble mye av i kveldens siste nummer, «Sheherazade» som jo bygger på historiene fra 1001-natt. Må vel kunne si at det ble konsertens hovedverk – og det er vel også komponistens mest kjente verk. Jeg tror jeg har opplevd det framført minst to ganger tidligere «live», både med KSO og KORK. KORK spilte det på en lørdagskonsert i Aulaen og da lot de en skuespiller lese innledningen til «1001-natt» nå publikum rødmet i benkeradene – den er meget erotisk! Det ble vi skånet for, men KSO ga en utrolig fin framførelse av dette ganske «sprelske» verket, men mange vakre partier underveis, særlig i 3. sats; prinsen og prinsessen. Og ikke minst: Orkesteret fikk vist hvor mange eminente solister de har i sine rekker. Størst innsats hadde jo konsertmesteren for kvelden, Elisabeth Dingstad, som måtte ta fram alle sine virtuose egenskaper – med bravour! Hun er faktisk fiolinist i Gewanthausorkesteret i Leipzig, så hun var hentet langveis fra for kvelden.

Konserten ble innledet med en gammel «kjenning». «Capriccio Espagnol» . På 60-tallet spilte vi den i Studenterorkesteret i Oslo, og jeg fikk æren av å sitte bakerst på 2.fiolin og spille med. Utrolig hvor mye jeg husket igjen av musikken fra den gang. En russisk komponist som drømmer om Spania er vel ikke så vanlig, men musikken høres utrolig spansk ut med masse rytmer og temposkiftninger, og ikke minst mye «lidenskap». (Lurer på om en spanjol vil si seg enig). KSO spilte som om de var spanske!

«Russisk påske» var det minst kjente verket, selv om jeg har hørt det noen ganger i forskjellige sammenhenger. Nå var komponisten på hjemmebane, sitt elskede Russland. Han tilhørte jo det nasjonale russiske skolen. At hans to mest spilte verk handler om begivenheter utenfor Russland, er en annen historie. At dette ikke var et kirkelig verk kunne en fort merke, for her var også danseaktige rytmer, men trombonene minnet oss om det sakrale ved påsken. (I den ortodokse gudstjenesten bruker de ikke instrumenter, bare sang, men den sangen er utrolig flott, det har andre russiske komponister fortalt oss om).

Konserten hadde verker av bare en komponist, Nikolai Rimskij-Korsakov. Han er jo blitt kjent for å være en stor orkestrator, og det fikk han vist i denne konserten. Med tre verk skrevet omtrent samtidig ble det likevel for mye av det samme. Hadde komponisten enda forandret stil i løpet av sin levetid som f.eks. Igor Stravinskij som var elev av Rimskij-Korsakov, hadde det vært noe annet. (Jeg har med spenning sett fram til en helaften med en av mine favoritter; Bohuslav Martinu, det hadde i alle fall blitt både konsert og symfoni med stor variasjon.) Årets program mangler faktisk verker av komponister som skrev musikk etter 2.Verdenskrig. Det er meget synd..

Konserten hadde ingen store solistiske innslag i form av solistkonsert, men den var ellers full av solistinnslag i orkesteret, ikke minst av konsertmesteren, Elisabeth Dingstad. Og det hele ble eminent ledet av den gamle “ringreven” Marc Soustrot.

1 kommentar
    1. Takk for anmeldelse! En kommentar:
      Guillamie Connesson, Egil Kapstad, Richard Strauss, Stig Nordhagen, Henning Kraggerud samt flere av de komponister som ble spillet i konserter “We come in Peace” og “Come Shine” er komponister som har skrevet musikk etter 2. verdenskrig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg