Konsert med store kontraster KSO 13.2 2020

Nok en gang en flott konsert i Kilden. Programsjef Bodin lovet kontraster, og det fikk vi. Ibert, Williams og Sjostakovitsj var himmelvid fra hverandre i uttrykksmåte. Ibert og Williams spøkefullt konserterende; med Sjostakovitsj var det et oppgjør etter en grusom diktators død. Dessuten lød Ibert meget fransk, Williams var swingende amerikansk og Sjostakovitsj svært russisk. Heldigvis var det en pause imellom.

Dette ble en fantastisk konsert, synd ikke flere var der. Sjelden at orkesteret kan vise fram så mange sider av seg selv på en og samme konsert. Godt at KSO viser at de kan spille noe annet enn Brahms, Beethoven og Mozart. Spennvidden i tid denne gang var fra 1934 til 2002. Musikalsk var ikke spennet så stort. (Kuriositet: Alle tre komponister representert på konserten har skrevet filmmusikk.)

Jaques Ibert er for meg en relativt ukjent komponist, men jeg registrerte at han levde samtidig med en rekke andre mer kjente komponister som Ravel, Milhaud, Poulenc, Martin, Hindemith og Honneger. Jeg hadde aldri hørt denne konserten før. Trass i en meget dyktig solist, ga denne konserten ikke meg noe mer enn godt solospill godt akkompagnert av KSO “kammerorkester”. Fransk musikk med et innslag av jazz. Mellomsatsen minnet meg litt om Poulenc,

Da ble John Williams “Escaapades” en helt annen og mer svingende opplevelse. Mer orkester også her, med dialog mellom orkestergrupper og solist. Hadde forberedt meg ved å se verket framført på YouTube, men jeg synes jeg fikk et bedre møte i Kilden. Ypperlig spill av solisten Oskars Petrauskis assistert av orkesterets egen Ellen Fjørtoft på vibrafon (ikke oppført i programmet). Følte ikke at dette var filmmusikk; definitivt ikke av den typen Williams er kjent for. Minnet meg litt om Bernstein. Den første satsen hadde absolutt et humoristisk preg, ikke minst avslutningen som spontant fikk mange publikummere til å klappe. Syntes det var en riktig reaksjon.

Kontrasten ble Dimitrij D. Sjostakovitsj 10. symfoni, framført bare noen måneder etter Stalins død i 1953. Det er et verk jeg har lyttet til mange ganger opp igjennom. Nå var det dirigent Andris Poga til å vise seg fram. (Han kommer jo fra samme land som Mariss Jansons). Han valgte absolutt å bruke orkesteret for det det var verdt, malte med bred penn i den første litt dystre satsen. En følte at musikken ikke fløt fritt, selv i de mer danseaktige sekvensene. Var det undertrykkelsen som ble skildret? Hele satsen var en stor bue fra den mørke åpningen til den kontrastfylte slutten med piccolo/kontrabass. Det voldsomme allegrosatsen ble spilt i for meg litt for rolig tempo. jeg skulle gjerne hørt den enda villere. Det ligger mye raseri i den satsen.

Men du verden, kontrast til den første satsen var absolutt der.

De to siste satsene er også rolige, avbalanserte, danseaktige, og føles friere. Ikke før i den siste delen av den siste satsen bryter jubelen løs med et tema som jeg alltid har syntes vært litt banalt. Det som imponerte meg i denne konserten var hvilken stor og viktig rolle treblåserne har i denne symfonien, en rolle de klarte med glans. Flere ganger er klarinett, fløyte, obo og fagott alene om å bære musikken videre. Må jo nevne hornet i siste sats også. Flott at KSO har en så dyktig treblåsergruppe. Flott at KSO kan ta slike utfordrende oppgaver som denne symfonien er.

At Sjostakovitsj bruker flere ganger sine egne initialer underveis i de to siste satsene, kan en spekulere over. Selv fikk han jo større kunstnerisk frihet, og hentet etter hvert fram musikk han hadde skrevet, men lagt vekk mens Stalin levde, blant annet 4. symfoni og operaen Lady Macbeth fra Mtensk (ikke Minsk). Likevel tør jeg påstå at noen av de beste verkene fra Sjostakovitsj hånd ble skrevet og spilt mens Stalin levde. Og han overlevde!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg