1900-tallsmusikk i KSO

Torsdag 5.mars braker det løs på nytt i Kilden. Kristiansand Symfoniorkester skal spille musikk fra tidlig 1900-tall av Ravel, Janacek og Hindemith. Hvis dette var ukjente navn, er det virkelig en ide og ta veien om Kilden på torsdagskvelden. Jeg tror at det vil bli en stor musikalsk opplevelse.

Konserten blir på mange måter gjenhør av musikk jeg hørte mye som ung. Dette er musikk fra mellomkrigstida – altså en relativt kort periode fra 1918 til 1939. Maurice Ravel skrev sin konsert for venstre hånd i 1929 for pianisten Witgenstein som mistet høyrehånden under krigen. Flere andre skrev en konsert for ham, bl.a. Prokofjev. En fantastisk konsert som viser at en hånd ikke trenger å være et handikapp.

Det andre verket – “Sinfonietta” (fra 1926) av Leos Janacek er et fantastisk stykke musikk jeg fikk høre på en konsert jeg nærmest “stakk innom” i London 1.mai 1969. Da ble verket framført av Royal Philharmonic orchestra under ledelse av Sir Charles Mackerras, en australsk dirigent som ofte framførte tsjekkisk musikk. Leos Janacek er en tsjekkisk komponist som hadde suksess på sine gamle dager med verker som “Sinfonietta”; “Taras Bulba” og “Glasiolittisk messe” (messe på gammelslavisk). I London ble forspillet spilt på gamle tsjekkiske blåseinstrumenter, hva KSO gjør vites ikke. Janacek ble inspirert av Dvorak og ikke minst av tsjekkisk folkemusikk, og var en forløper for Bartok.

Paul Hindemith er det satt opp to verker av: Konsert for orkester fra 1925 og “Mathis der Maler”, symfoni fra 1934. Hindemith var en av de mest kjente komponistene fra Tyskland i mellomkrigstida. Han skrev mye – ikke minst for barn og unge, men også større verk som de som står på programmet. “Konsert for orkester” fra 1925 er nok det minst tilgjengelige av dem, skrevet i en nokså streng stil. Hindemith var antiromantiker, ville at musikken skulle snakke rett fram. Han er også blitt kalt neoklassiker – Bach, Mozart og Haydn var inspiratorer for musikken. Dessuten kunne tonaliteten være nokså krass.

I “Mathis der Maler” er Hindemith mye friere. Inspirasjonen er en altertavle malt av kunstneren Mathis Grünewald i kirken i Colmar. Den ble skrevet etter Hitlers maktovertakelse i 1934, og ble en utfordring for nazistene da den ikke var skrevet i “Wagners ånd”. Han ble beskyldt for å skrive “jødisk” musikk. Hindemith valgte derfor å flykte til Sveits og seinere til USA.

(Dirigenten Hans Graf hadde en god redegjørelse av “Mathis der Maler” på Facebook. Kanskje den også ligger på nettsidene til KSO også.)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg