ÅRET 2017

OLYMPUS DIGITAL CAMERA     Jeg husker ikke lenger alt så godt i sammenheng – i alle fall et år tilbake. Hva skjedde egentlig det siste året? Da er det godt at man har tatt en del bilder underveis i årets løp. Dette er blant annet det har jeg/vi opplevet følgende i året som gikk:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA     2017 var et år nesten uten vinter. Bare 14.januar kom det såpass med snø at Salmah var ute og prøvde skiene. Fatma var nå blitt praktikant på sykehjemmet i Elvegada, noe hun holdt på med helt til sommeren, med et lite unntak. Salmah fortsatte med håndball. Var en tur i Vennesla og så på det nye senteret på Hunsfoss sammen med Toremog venner. Sølvstrupene var med på åpningen av Q42 – i Filadelfias ånd. Vi var i gang.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA       Februar startet med snøvær. Salmah fikk en ny sjanse til å gå på ski i nærmiljøet. Det varte ikke mange dagene, så ble det mye mildere. Håndballturnering på Nodeland med buss. Salmah begynte å lære og spille fiolin. Jeg fulgte Salmah til skolen om morgenen en periode. Det ga mange fine morgenstemninger.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA    Mot slutten av februar ble vi invitert på tur av Linda med Erik og Ingrid. Det ble en fin tur i et koselig strandområde i nærheten av Spangereid der ungene fikk løpe litt fritt. Besøkte flere konserter på Kilden med KSO – og er imponert over orkesteret.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA     Mars og vi gikk inn i lysere tider, men vinteren fortsatte å tulle med oss en tid utover. Det ble noen småturer omkring. Lengst tur hadde jeg til Danmark med Color line og “gutta boys” til Brønderslev, mens Salmah fortsatte med sine håndballturneringer. Helt på slutten av måneden hadde vi en morsom tur til Grovane – der vi vandret på tømmerrenna. Vårlige tilstander etter hvert.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA     April ga oss nokså kjølig vær, men så dro vi “home” til Afrika en tur. Det var bare fantastisk med møte med familien, Rasha og Ridhwan, Buda og mammaRasha. og ikke minst turen via Amboseli til Mombasa og Diani Beach. Men opplevelsen av Mombasa Highway var ikke god. Salmah feiret sin 10 års fødselsdag 1.mai – så dro vi hjem!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Diani Beach

Vi fikk noen fine turer til Ravnedalen og Odderøya før vi feiret nasjonaldag. Fatma avsluttet sitt praksisopphold, men gikk etter hvert over i sommervikarmodus. Derfor var det Salmah og jeg som var med Gerd og Tore på en flott tur til Bragdøya. Salmah hadde sin første opptreden på fiolin sammen med andre. Seinere et hyggelig besøk av Erik og Ingrid mens pappaen var i Lillesand på besøk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Juni og sommeren nærmet seg, men været fortalte ikke så mye om det. Helt i begynnelsen av juni hadde jeg en rask tur til Lillehammer – for å besøke min venn Ole Baard, men også for å høre min favoritt kenyanske forfatter Ngugi wa Thiong’o. Interessant og hyggelig. Litt komplisert hjemreise med tog og buss, men jeg kom fram til slutt. Sølvstrupene og skolene sluttet av – avslutninger her og der. Salmah var med familien Amalie PK til Skottevik. Besøkte et par sommerkonserter på Kilden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Salmah og Gerg på Bragdøya

I juli er det en som jobber det meste av måneden og skaffer seg mye erfaring som helsefagarbeider. Vi andre prøvde å nyte sommerferien så godt vi kan. Jeg kjøpte elsykkel og en ny verden åpner seg. Torggarasjen er ferdig og torget åpnes for publikum, men bare for en kort tid – andre overtok. Vi leide bil og besøkte Håkon og familiens nye hus i Lindesnes, tok en tur til Korshavn og Lyngdal og også en tur til Justøya og Lillesand.OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Salmah og vennen Amalie PK fikk en flott tur med Setesdalsbanen og Paulen med leking og vandring på tømmerrenna. Salmah fikk seg også en tur innom klatreparken før sommeren kom for alvor. Salmah hadde en nokså våt , men hyggelig uke på Haraldvigen med Røde kors. På slutten av måneden leaste vi en bil: Polo.

I august gikk vår innvielsestur med Poloen. Det gikk bra, selv om været ikke var det beste: Dalen – Rjukan – Geilo – Gol – Fagernes – Beitostølen – Valdresflya – Heidal besøkes, før vi etter Otta satte nesa sørover mot turens høydepunkt: Hunderfossen familiepark. Derfra gikk det stort sett rett hjemover over Skollenborg – Skien – på grunn av mye veiarbeid på E18. Vi kom greit hjem, men litt seinere begynte Poloen å trøble med det digitale systemet, og vi fikk leiebil ei uke, men så ble alt ordnet. Det fortsatte med et par bursdagsfeiringer samt at Salmah deltok i en stor håndballturnering i Sørlandshallen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA      September fortsatte med besøk av Ingrid og Salmah på Leos Lekeland, flere bursdager på Vigeland samt noen regnfulle turer i skogen. Salmah fortsatte med fiolinspilling.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Erik et bursdagsbarn 2 år

I oktober opplevde vi den store flommen – også i Kristiansand. Vi kjørte en tur innover i landet via Evje til Engesland hvor vi gikk på tur – via Birkeland og Boen, som ble hardt rammet av flommen. En flott tur til Odderøya ble det også tid til. Tråkket mye omkring på elsykkelen. Salmah er litt slukkøret etter tap i Torridalshallen i håndball. Men medalje ble det likevel. Jeg har et par virkelig store konsertopplevelses med KSO.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Flom  OLYMPUS DIGITAL CAMERA tur

November og det begynte å bli mørkt, men besteg Øylihei i flott høstvær. Sykkelen kom fram (nesten) over alt. OLYMPUS DIGITAL CAMERA    Seinere Åmlinuten. Hører på Geir Lundestad og vi besøkte barnebarn på Vigeland. Vi tok en tur til Oslo og besøker familie samt julemarkedet i Spikersuppa. Hyggelig og viktig møte med familien. Begynte å forberede til desember: Småpakkekalender for Salmah!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Oslo – Paleet

Stormen i begynnelsen av desember stoppet fergetrafikken til Hirtshals. Juleforberedelse på skole med julefest. Vi så “Nøtteknekkeren” på Kilden. En flott forestilling med KSO og et ballettensemble fra Milano. Julekonserter med Sølvstrupene i foajeen gikk litt varierende. Besøkte juleverksted på Myren, men Salmah var ikke begeistret.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Familie

Ingrid kom på besøk mens resten av familien dro til Lillesand.  Og så var det jul igjen med pinnekjøtt og kalkun og besøk hos Håkon og de på 2.dags jul. Fatma jobbet mye i julen. En rask Oslotur for å delta i Marits begravelse. Trist. Litt snø gjør at Salmah MÅ prøve skiene i tussmørket – seinere trillet hun snøball og leker med Amalie PK, og så er det nyttår.

Stolt over juletre og mange gaver

Et år med mange små og hyggelige begivenheter – ingen store dramatiske. Det går i grunnen svært så greit med de fleste av oss. Da glemmer vi som heter valg og sånt… Vi er glade og takknemmelige over at vi har holdt helsa. Det har heldigvis blitt en del turer i løpet av året.

Vi har forventninger til det nye året. At studier og skole går framover. Kanskje de får fast oppholdstillatelse? Kanskje vi får besøk fra Kenya? Hvor skal vi selv reise?