BAROKK ALTSÅ…..

  Katarina Knezikova

Det er jul og tid for Händels “Messias”. Noen synes det ikke blir jul uten. Det er blitt en tradisjon for mange. Eller er det det? Ikke for meg. For å si det litt flåsete; jeg har hørt den før – til og med vært med og sunget den noen ganger. Men nei, jeg er på jakt etter nytt, og finner det – på YouTube.

Og blant det jeg har funnet er et ungdomsverk av nettopp Händel – “La  Resurrezzione” –  oppstandelsen – som han skrev mens han oppholdt seg i Venezia. Ikke akkurat julemusikk, egner seg vel bedre til påske. Han skrev forresten et annet verk på denne tida som har blitt populært i ettertid: “Dixit Dominus” – en kantate for kor og orkester. De har begge en ungdommelige friskhet og kanskje litt italiensk esprit i tillegg.

Det fins flere innspillinger av verket på YouTube – til og med ett med Berliner Philharmoniker (!), Mark Minkovski har også spilt det inn, men jeg har landet på to der det spilles på originalinstrumenter, det tsjekkiske bandet Collegium 1704 ledet av Vaclav Luks og det italienske Accademia Bizantina ledet av Ottavio Dantone – delvis fra cembaloen. Begge er “live” opptak fra musikkfestivaler for tidligmusikk. Det synes jeg er en fordel. Det er hakket før å være tilstede på konserten, oppleve musikernes innlevelse,  kroppsspråk og formidlingsevne.

Hana Blazikova a la “metallica”

Begge synes jeg har en ungdommelig friskhet som kler verket, men Luks har hurtigere tempo i yttersatsene. Og da går det skikkelig fort. Men han har solister som følger opp de krevende koloraturinnslagene, blant andre sopranene Katarina Knezikova og Hana Blazikova (som har bakgrunn i et heavy metall band!!). Bizantina har også gode italienske solister, men de når ikke opp til Blazikova /Knezikova, men de har en ung svensk tenor, Martin Vanberg, som gjør en flott innsats.

Bizantina gjør mer ut av den dramatiske utviklingen i verket. De kaller det ikke et oratorium, men et teater om hellige ting. Og når både engelen, Maria Magdalena og Lucifer er rollefigurer, blir det skikkelig dramatisk til tider.

Det er to korinnslag i verket, i slutten av første avdeling og helt på slutten av verket. Luks bruker sitt “huskor” Chorus 1704, men Bizantina velger å la de fem solistene være koret. Jeg har sansen for begge, en ting er i alle fall sikkert: Koret må ikke være for stort!

Luks og Collegium 1704 er godt representert på YouTube. De har deltatt på mange forskjellige festivaler. De har særlig vært flinke hente fram gamle tsjekkiske mestre. Jeg vil nevne spesielt en, Jan Dismas Zelenka. Som jeg vel har skrevet om før.

Men Vaclav Luks og Collegium 1704 har spilt inn “Messias” de, og det er det jeg hører på akkurat nå!!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg