ONLY WHEN SLEEP – litt om Eriks Esenvalds musikk!

Eriks Esenvalds er en ung latvisk komponist som har satt seg fore å komponere vakker musikk, fortrinnsvis kirkelig musikk. Det har han klart til gangs – i en alder av 40 år synges han av kor over hele verden. På YouTube er hans mest spilte verk spilt over 2 millioner ganger. Trinity College Choir i Cambridge har spilt inn mange av hans verk under tittelen “Nordic Light”. Mange andre kor har latt seg friste av denne fine musikken. Jeg har aldri hørt noe norsk kor framføre musikken hans.

Det er nordlyset som har inspirert ham til musikken. Han reiste rundt i Norge, Island og på Grønland for å oppleve nordlyset og prøvde å finne nordlysets egen musikk.

Jeg husker ikke hvordan jeg kom bort i musikken hans. Kanskje ved en tilfeldighet på YouTube? Der er det mulig å komme over mye ukjent musikk. Det er bare å lete. Mye er musikk fra riktig gamle dager – fra barokken, klassisismen, romantikken og nyrealismen, om en kan kalle 1900-tallsmusikken for det? Jeg har begynt en liten reise i YouTubes klassiske verden, og den er stor, og gjort oppdagelser som har vært viktige for meg rent musikalsk, men også for å utvide min musikalske horisont.

Av Eriks Esenvalds fins det heldigvis mye på YouTube. Det jeg liker best, var korkomposisjonene gjort av Trinity College, Cambridge under ledelsen av Stephen Layton. Han var selv der en periode og samarbeidet med Layton og koret. For eksempel “Only when sleep”. “Trinity Te Deum”. “O Salutaris Hostia”, “Stars” osv. Utrolig vakre framføringer med ungdommelig vitalitet, men uomtvistelige britiske kvaliteter.

  Komponost Esenvalds og kordirigent Stephen Layton

Hvorfor liker jeg denne musikken? Det er ikke så lett å svare på. Den er ny (etter 2000), men absolutt knyttet til det tonale, likevel er den ung og frisk, ikke minst fordi koret består nesten bare av unge sangere (studenter?) og etter mine begreper meget vakker. Den er stort sett rolig, ganske intens, men kan også være oppfarende og jublende som for eksempel i “TrinitaTe Deum”. Som kormusikk er den utfordrende for utøverne både fordi den har mange tonale spenninger i seg, og for sopranene går den ofte svært høyt.

Meningen var å begynne å skrive litt om musikk jeg setter pris på, og prøve å begrunne hvorfor. Det siste er det vanskeligste…..

Kom foreløpig ikke lengre enn til Esenvalds. Håper det var en god begynnelse.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg