HJERTE – SMERTE – FORSONING – DØD!

  Kilden

Jeg har vært og hørt / sett operaen “La Traviata” av Guiseppe Verdi, en meget produktiv operakomponist som skrev en rekke operaer med stor suksess, blant annet Aida, Rigoletto og altså La Traviata. Dette var konsertversjonen uten kulisser, men der ikke minst solistene spilte ut sine følelser på scenen foran orkesteret og publikum. Både kor og orkester er med andre ord fullt synlige, og mer direkte involverte i denne forestillingen enn en operaforestilling.

  KSO i en annen sammenheng

Kilden er kulturhuset i Kristiansand og med sin bølgefront er den nokså synlig i havneområdet i byen. Her har blant annet Kristiansand symfoniorkester sitt tilhold – et fullt profesjonelt orkester – etter min mening fullt på høyde med andre profesjonelle orkestre i Norge. Det var de som var ryggraden i forestillingen. Den ryggraden var solid. Orkesteret var i det hele tiden imponerende. Det var også de tre viktigste solistene, Kari Postma som den døende Violetta, Adam Frandsen som Alfredo, kjæresten til Violetta og Audun Iversen, far til Alfredo som ønsker at forholdet mellom Violetta og Alfredo skal opphøre, fordi det kaster skam over familien. Her er det snakk om familiens ære, og det høres jo kjent ut selv i dag….

Koret er med i de store scenene der fest beskrives. Her er det snakk om ekte italiensk festglede, ikke norsk fyllekalas…. Det er nemlig karneval i Paris som er bakteppe for det hele. Jeg synes koret gjør en fenomenal jobb. Skulle gjerne vært med (har vært med tidligere), men føler ikke at jeg har overskudd og tid til å gå inn for den oppgaven. Dessuten er jeg håpløs til å lære utenat. Jeg får “nøye” meg med “Sølvstrupene” – som er et viktig satsingsområde for kulturvirksomheten i Kilden.

Violetta dør i hendene på Alfredo nettopp i det hun har fått bekreftet at han elsker henne og at faren kommer for å be om unnskyldning. Slik skal en opera slutte!

Likevel: Opera er ikke min musikalske greie…..

  MS Queen Mary speiler seg i fasaden på Kilden

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg