Om å nyte varmen i Kenya og andre historier

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Livet i Kitengela
Akkurat i dag føler jeg det er varmt i Kenya. Termometeret viser +28oC. Sola her er ganske intens, og man må smøre seg hvis en skal være ute. Derfor var jeg ute og gikk en morgentur. Det var fint og ikke på langt nær så varmt.

Kom over en leopard, som trakk seg inn i huset sitt, før den tittet ut og tuslet videre ut i den tørre verden. Ja, jeg mente selvfølgelig en leopardskilpadde. Ganske store og treige dyr, men sikkert koselige. Naboen hadde en som hagedyr for noen år siden. Lurer på hvorfor noe som er så treigt kunne oppkalles etter en leopard.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Men dyrene er bort imot fraværende på savannen nå etter at den nye jernbanen ble bygd. Helt sikkert for mye bråk og støy. Vi tok en tur på en vei som vi tidligere hadde møtt en del dyr, men det var lite å se – bortsett fra noen impalaer, 12 giraffer, 6 gnuer, to hyener og en sebra. Hyener er det svært sjelden å se utenfor nasjonalparkene. Så skal vi oppleve dyrene i Afrika (og det er utrolig fascinerende) må vi reise andre steder.


Noe annet som foregår og som jeg håper jeg ikke blir delaktig i (fordi jeg går på tur i området), er kampen om land. Noen tror det er fritt fram til å forsyne seg av savannen. Flere steder er det kommet opp piggtrådgjerder. Det fortelles om regulære slåsskamper mellom forskjellige grupper – som oftest tilknyttet stammer: kikuyuer (mungiki) mot kambaer. Kambaene hevder at det er deres land – det ligger i Machakos fylke, mens kikuyuene hevder at de har “kjøpt” landet av regjeringen (som jo i hovedsak består av kikuyuer). Hittil har tre blitt drept.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Også en måte å markere sin eiendom på.
I stedet har vi gått på togjakt. Som sagt har kineserne bygd ny jernbane mellom Mombasa og Nairobi. Den var lovet ferdig i år 2017. Den åpner nå i juni. Og det gjør den. Kineserne står bak hele byggingen, men tusenvis av kenyanere har bygd banen  sammen med kinesiske ingeniører og arbeidsledere. Det går rykter om at kinesiske fanger også har vært med på dette arbeidet. I alle fall er alt utstyr som brukes på banen kinesisk. Banen er delvis bygd på store broer. Inn mot Nairobi følger banen på bru langs kanten av Nairobi Nat. Park inn til den store, flotte stasjonen som er bygd inne i Nairobi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vi besøkte stasjonen i Athi River. Det var en stasjon i glass og ramme, moderne innredet. Stor og flott. Bare ett spor gikk inn til stasjonsplattformen, de to andre passerte forbi. Banen er bygd enkeltsporet. Ingen tvil om at den hadde stor kapasitet. MEN den er bygd langt på landet – langt utenfor byen Athi River – det er parkeringsplasser både for biler og busser, men så mange bilplasser er det ikke til et “park and ride” opplegg. Vi fikk også se noen tog som drev med prøvekjøring. Så også flott ut med skinnende røde, kinesiske diesellokomotiver. Det var noe annet enn de “trøtte” amerikanske GE lokomotivene på den gamle banen. De holdt faktisk på med vedlikehold på den banen også, fem arbeidere drev og skiftet en skinne da jeg kom forbi på morgenturen. Av og til rusler fortsatt ett tog forbi. 14 timer til Mombasa mot 4,5 på den nye (120kmt) Men den gamle, historiske banen skal visst fortsette å rusle. Sodaproduksjonen i Magadi er svært avhengig av den blant annet.  Kanskje et turistopplegg med damplokomotiver og gamle vogner hadde gjort seg, slik det fins andre steder i Afrika. 

 gammelt, trøtt amerikansk
OLYMPUS DIGITAL CAMERA moderne, sprekt kinesisk
Det er visstnok regntid i Øst-Afrika nå. Det har kommet noen regnskyll før vi kom, så det ser litt grønt ut her omkring. Men folk skulle gjerne se det kom litt mer regn. Det er meldt om tørkeproblemer i nord i Kenya omkring Lake Turkana, men det er ikke det tv-nyhetene er opptatt av for tida.

Det er nemlig valg i august.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg