BERLIN 2007

OLYMPUS DIGITAL CAMERA    Så vendte jeg ikke tilbake til Berlin før i 2007. Da var inntrykket helt annerledes. Nå var Berlin blitt hovedstad – igjen. I 17 år hadde byen fått utvikle seg fritt i forhold til sine omgivelser. På en måte er Berlin et slags tysk unntak. Mange byer i Tyskland er svært definerte. Der bygrensen går er det også slutt på byen. Berlin er motsatt. Den har gjennom noen hundre år fått utvikle seg fritt og etter hvert spist opp landsbyene og småbyene rundt. Slik er byen Köpenick i dag en bydel i Berlin. Kanskje noen kjenner til begrepet en køpenickiade? Berlin er på en måte en by med mange byer. Hver bydel sitt særpreg. I dag er noen bydeler rene innvandrerbydeler, hvor du like gjerne snakker tyrkisk som tysk. Andre bydeler er svært så tyske, men er mer preget av klassetilhørighet, arbeider- eller direktør.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg bodde på et hotell nær Potsdamer Platz. Nå var dette området blitt en liten skyskraperby – det som tidligere var en “ruinørken” da byen var delt. Brandenburger Tor lå inne i en klynge av hoteller. Nå badet i flomlys. Bare en turistifisert DDR-politimann minnet meg om hva som hadde skjedd tidligere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   “falsk” DDR politimann
Checkpoint Charlie var nå bare en plass som turistene var innom – de som hadde hørt om stedet – det eneste passeringspunkt for utlendinger som skulle inn i Øst-Berlin. På østsida var alt borte. Mange nye hus, ingen stor vente- og inspeksjonshall.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nær ved Brandenburger Tor var det nye Holocaustmonumentet reist. Et spennende og utfordrende monument, spør du meg. Den eneste negative forandring jeg merket meg var de sikkerhetsforanstaltningene de hadde foretatt foran den amerikanske ambassaden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mye hadde skjedd i øst, den delen jeg besøkte mest. Fornyelse og friske farger møtte meg i denne delen av byen. Jeg vet ikke hva som har skjedd med leilighetene innvendig, men regner med at mange var renovert.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA DDR blokkene er “shinet” opp.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA trikk i øst
Å reise kollektivt er veldig greit i Berlin. Busser går det mange steder. Best er likevel de skinnegående kommunikasjonene: S-Bahn og U-Bahn. S-Bahn er den mest effektive. Du kommer raskt fra den ene delen av Berlin til den andre. Og du får sett litt. U-Bahn går som navnet sier mye under jorda, men ikke over alt. Trikken var jo i bruk i øst, men ble nedlagt i vest i 1965. I dag utvides trikke- nettet i øst, også inn i vest. Det siste går imidlertid langsomt, men Hauptbahnhof (hovedbanestasjonen) har fått trikkeforbindelse. Selv synes jeg det er hyggelig å ta trikken rundt omkring i Berlin. Særlig utover i øst, der det også finnes små private trikkelinjer som yter service for noen perifere landsbyer ute ved bygrensa. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA S-Bahn, Alexanderplatz

OLYMPUS DIGITAL CAMERA De gamle pampehusene på Alexanderplatz er også fornyet.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Alexanderplatz

Har valgt å samle inntrykkene mine i en liten fotokavalkade:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Muren måtte gjerdes inne for ikke å forsvinne helt.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA øst – vest bilkultur
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Konzerthaus er rehabilitert
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Hedvigkirken restaureres, støttet av….OLYMPUS DIGITAL CAMERA Berliner Dom
OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Palass der Republik rives
I 1994 hadde noen satt opp en modell av slottet i full størrelse.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Synagogen i Oranienburgstrasse
Oranienburgstrasse, fasadekunst
OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Spree
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Drømmen om Norwegen
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Hauptbahnhof

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Kurfürstendamm, Ku-damm
OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Keiser Wilhelms minnekirke.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Den store parken: Tiergarten
OLYMPUS DIGITAL CAMERA   russisk krigsmonument
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Berlin skute
OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Köpenick
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Norsk gatekryss!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Spandau og kirken vi hadde konsert i 1975
OLYMPUS DIGITAL CAMERA   St. Nikolaikirche, Spandau

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Fra koselig trikketur i Berlinskog
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Rahnsdorf Woltersdorf
OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Også den ordinære bytrikken går til skogs..
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Charlottenburg slott, sentralt i Berlin.
  Knut, Berlins daværende kjæledegge.
  Postkort fra Berlin
Kanskje noen savner mine anbefalinger av utesteder og barer. Dessverre. Det kan jeg ikke gi. Har jo ikke bodd sammenhengende i Berlin over en periode. Jeg har bare kommet innom byen sånn dan og van. De oppsøkte jeg sjelden, men jeg kan fortelle en episode som skjedde på en pizzarestaurant på Kudamm i 1991: Elevene og vi lærere bestilte mat, men maten kom aldri. Tilslutt tilkalte vi kelneren, som avviste klagen med at de måtte servere stamkundene først.


Nye forventninger?
 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg