REIS OG BLI VIS 3. Danmark Sverige og England 1984

En by i England utforskes!

I 1978 flyttet vi til Sørlandet, noe nærmere kontinentet, mens vi fortsatt var en småbarnsfamilie. Turene på 80-tallet bar preg av det. På nesten hver tur la vi turen innom en eller annen fornøyelsespark. Vi prøvde hele tiden å spre reisemålene. I 1982 gikk ferden til Danmark, året etter til Nord Norge/Sverige, videre til England, Ungarn, Frankrike og Italia – alle med bil gjennom Europa og ungene i baksetet. Det var aldri noe problem. Sjelden kom vi tilbake til samme sted.

Unntaket måtte være i Kvibæk i Danmark som vi var innom flere ganger på vei sydover – eller nordover. At de inviterte oss inn på kjøkkenet for kaffe var en medvirkende årsak til det. Vi satte pris på vertens gjestfrihet.

Kvibæk hotell
Første gang vi prøvde oss var til Danmark i 1982. Agger Tange var feriemålet og Legoland var parken vi besøkte. Da var min sønn 5 år. Det var akkurat passe for en første tur ut i Europa. Den gang hadde vi en bil som ikke var helt pålitelig, en FIAT 128. Den ble solgt som russebil samme året, men vi fikk ingen problemer på turen vår.

***

Andre tur, 1983, gikk til Nordland og Bodø for å besøke gamle trakter og venner. På veien hjem, fikk vi rådet om å legge veien om Sverige – der var det muligheter for billige overnattinger. Kjedeligste del av etappen var gjennom de store skogene mellom Graddis og Arvidsjaur. Så ikke skogen for bare trær, men vi holdt oss i alle fall på veien. Skellefteå ute ved kysten ble stedet for overnatting.

Seinere gikk det på E4 langs kysten og vi var innom mange svenske byer som Umeå, Sundsvall, Søderhamn, Gävle, før vi svingte innover i landet mot Falun. Skulle besøke stedet til billedkunstneren Carl Larsson på Sundborn utenfor Falun. Her var det like idyllisk som på Carl Larssons tegneblokk. Neste stopp ble Mora og så rotet vi litt rundt i Värmland – like i nærheten der Selma Lagerløf kommer fra, og plutselig var vi tilbake i Norge – uten å ha sett noen grense.

Sundborn
Håkon i Sverige et sted

Tårnet i Mora

***

Året 1984 var målet Alton Towers, en stor underholdningspark like utenfor Derby i England. Vi hadde med bilen på en venstrevridd tur i England der overnatting ble ordnet dag for dag. Andre dagen startet med høyrekjøring inntil en motgående bil minte meg på hvor jeg var. Seinere holdt jeg meg på plass. Verst var det ved forbikjøringer. Da måtte du stole på sidemannen din.

Parken Alton Towers

En lite hyggelig opplevelse var hotellpersonalet i Derby som oppførte seg nokså hovent, mens vi hadde svært gode opplevelser i Bath og Worthing. Alton Towers var en stor park med mange forskjellige tilbud, fra modelljernbane til de vanlige berg og dalbaner, blomsterpark og et stort slott. Tror ungene hadde det gøy.
Bath med badeanstalt fra romersk tid
I Bath var vi tilstede ved en folkefest som på mange måter var imponerende disiplinert – og uten synlig spor etter festen dagen derpå.

Longleat castle
Utenfor Bath besøkte vi Longleat castle, et adelig slott omgitt av en stor dyrehage med løver, ulver, elefanter og apekatter og andre eksotiske dyr. Selve slottet var imponerende. Alt var ferdig dekket – dekket over av et plastlokk – slik at de kongelige kunne komme til lunsj dagen etter.

Worthing mot kanalen
  Worthing
 I Worthing gikk brannalarmen rett før frokost. Det var heldigvis en prøve. Årsak: Det hadde vært brann i hotellet på den andre siden av gaten. Derfor var det viktig å sjekke at eget brannvarslingsanlegg var i orden.

Ungene fikk prøve å bade i Den engelske kanal. Stranda var bare småstein, så det var ikke så fristende.

Hotellpersonalet var usedvanlig hyggelige, og ettersendte Håkons kosebamse da han glemte den i senga si!  Vi husker også oppholdet på George hotell i Colchester der du i kjelleren kunne se hvor den gamle gata i romertida gikk. Hotellet var så gammelt, skakt og skjevt at senga trillet tvers over rommet fordi noen hadde tatt av bremsen! Vi hadde mange hyggelige opplevelser underveis fra Robin Hood i Nottingham, museumsjernbane utenfor Worthing, gammelt slott Berkeley i Cotswolds, promenering utenfor Brighton osv osv.

forbilde fra Nottingham?
  museumsjernbane
Kan vel godt si at turen ga mange gode minner og vi møtte mange hyggelige folk innen hotellbransjen. Har ikke kommet tilbake til denne delen av England seinere. Vi unngikk London og trafikken der. Vi kjørte igrunnen rundt London. Det gikk veldig bra. London besøkte vi noen år seinere for å gå på musical – og gå på konsert i Royal Albert Hall!

Men det er en helt annen historie.

Winchester katedralen, besunget bl.a. av Beatles!