Kristiansands Avis hadde sist torsdag en enquete om busstilbudet. Folk var stort sett fornøyd, eller brydde seg ikke om det – de brukte bilen uansett. Min påstand er at busstilbudet i Kristiansand er mangelfullt (for å si det mildt) og at det mangler politisk vilje til å gi innbyggerne et skikkelig kollektivtilbud gjennom AKT.
Der jeg bor er tilbudet ok mellom kl. 0700 og kl. 1700 (avgang hvert kvarter), deretter reduseres det med 50%, på lørdager tilsvarende med 50% og på søndager 80%. Enkelte steder i Kristiansand mister kollektivtilbudet fullstendig i helgene. Slik kan vi ikke ha det.
(kinesisk bussløsning)
Der jeg vokste opp – for nokså mange år siden – hadde vi et fast kollektivtilbud med 20 minutters rute hverdager OG LØRDAG OG SØNDAG! På min holdeplass betydde det at jeg kunne gå på holdeplassen kl 01 , 21 og 41 og det ville komme en buss/trikk. På min holdeplass kunne jeg gå søndags morgen kl 0801, og det ville det komme en buss/trikk. Vi visste at vi kunne reise kollektivt alle dager i uka – uten noe problem – uten å måtte pugge avgangstidene. Dermed kunne en godt klare seg uten å bruke bil. Denne måten å tenke på er totalt fremmed for politikerne – de som har med kollektivtransporten å gjøre – i Kristiansand.
Hva har skjedd med kollektivtilbudet der jeg vokste opp? Rutefrekvensen har økt til hvert 15. minutt (unntatt tidlig søndags morgen – da er det 30 minutter til kl. 1100). Kapasiteten har imidlertid økt med 200%!
Jeg mener at måten å tenke kollektivtransport på må endres i hele Kristiansandsområdet. Regulariteten må forbedres – ikke bare på hverdager, men også på kveldstid og i helgene. Bare et eksempel: For meg er det totalt umulig å reise på søndagsbesøk til Lyngdal, første buss fra Kristiansand går kl. 1215. Det er en vits!
Årsaken til at bussene blir forsinket i Kristiansand, er den tungvinte ekspederingen. Bussene kan stå opp til 10 minutter på en holdeplass for å ekspedere passasjerene. Ikke rart at forsinkelser oppstår. Det må utvikles et mye smidigere system der alle ikke nødvendigvis må gå gjennom fordøra. Kristiansand bør dessuten bare være en sone.
Bussparken i Kristiansand er moden fornyelse. Da Nettbuss overtok for noen år siden, stilte de med relativt moderne busser. De fleste bussene er i dag gått ut på dato. Det fins i dag mange alternativer til diesel. Og hva med leddbusser? Eller trikk?