Avisinnlegg: BUSSTILBUDET I KRISTIANSANDSOMRÅDET.

  Kristiansands Avis hadde sist torsdag en enquete om busstilbudet. Folk var stort sett fornøyd, eller brydde seg ikke om det – de brukte bilen uansett. Min påstand er at busstilbudet i Kristiansand er mangelfullt (for å si det mildt) og at det mangler politisk vilje til å gi innbyggerne et skikkelig kollektivtilbud gjennom AKT.

Der jeg bor er tilbudet ok mellom kl. 0700 og kl. 1700 (avgang hvert kvarter), deretter reduseres det med 50%, på lørdager tilsvarende med 50% og på søndager 80%. Enkelte steder i Kristiansand mister kollektivtilbudet fullstendig i helgene. Slik kan vi ikke ha det.

SONY DSC  (kinesisk bussløsning)
Der jeg vokste opp – for nokså mange år siden – hadde vi et fast kollektivtilbud med 20 minutters rute hverdager OG LØRDAG OG SØNDAG! På min holdeplass betydde det at jeg kunne gå på holdeplassen kl 01 , 21 og 41 og det ville komme en buss/trikk. På min holdeplass kunne jeg gå søndags morgen kl 0801, og det ville det komme en buss/trikk. Vi visste at vi kunne reise kollektivt alle dager i uka – uten noe problem – uten å måtte pugge avgangstidene. Dermed kunne en godt klare seg uten å bruke bil. Denne måten å tenke på er totalt fremmed for politikerne – de som har med kollektivtransporten å gjøre – i Kristiansand.


Hva har skjedd med kollektivtilbudet der jeg vokste opp? Rutefrekvensen har økt til hvert 15. minutt (unntatt tidlig søndags morgen – da er det 30 minutter til kl. 1100). Kapasiteten har imidlertid økt med 200%!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg mener at måten å tenke kollektivtransport på må endres i hele Kristiansandsområdet. Regulariteten må forbedres – ikke bare på hverdager, men også på kveldstid og i helgene. Bare et eksempel: For meg er det totalt umulig å reise på søndagsbesøk til Lyngdal, første buss fra Kristiansand går kl. 1215. Det er en vits!


Årsaken til at bussene blir forsinket i Kristiansand, er den tungvinte ekspederingen. Bussene kan stå opp til 10 minutter på en holdeplass for å ekspedere passasjerene. Ikke rart at forsinkelser oppstår. Det må utvikles et mye smidigere system der alle ikke nødvendigvis må gå gjennom fordøra. Kristiansand bør dessuten bare være en sone.

SONY DSC
Bussparken i Kristiansand er moden fornyelse. Da Nettbuss overtok for noen år siden, stilte de med relativt moderne busser. De fleste bussene er i dag gått ut på dato. Det fins i dag mange alternativer til diesel. Og hva med leddbusser? Eller trikk?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg