Konza – en stasjon på “The lunatic railway”

SONY DSC Ingen skulle tro at dette er en stasjon på en viktig og travel jernbane mellom kysten og innlandet i Kenya. Det eneste som tyder på at det er liv er at semaforsignalet er satt i “klart inn”, det vil si at de venter et tog fra kysten som skal passere retning Nairobi. Det går vel ca. 3 – 4 tog i hver retning hver dag – de aller fleste er godstog.

SONY DSC   Dessuten er dette en viktig forgreningsstasjon. Her fra Konza går en privat jernbane vestover i retning mot Lake Magadi. Der ligget et sodaverk som utvinner soda fra innsjøen som  får tilført naturlig soda fra varme kilder. Dette sodaverket er ett av de største i verden og eies i dag av det indiske firmaet TATA og sender et godstog med soda til Mombasa hver eneste dag.

SONY DSC    For hundre år siden hadde Konza mye større aktivitet. Det kan du se på alle sporene og grunnmurene som er igjen på området som naturen er i ferd med å spise opp. Det var her du måtte forlate toget når du skulle til Machakos – den største byen i kambaland – som også var en slags hovedstad før Nairobi overtok.

SONY DSC    Ikke langt unna bygger kineserne den nye “high-speed” jernbanen som skal få gods og folk mye raskere til og fra kysten. Akkurat nå foregår et bikkjeslagsmål i Nairobiområdet. Skal jernbanen ta arealer fra Nairobi National Park, en stor og viktig turistattraksjon så å si midt i Nairobi? I mens stikker løvene av og angriper folk midt i Nairobi by. 

Passasjertogene skal i alle fall ha en fart på minst 120km/t – det er fort etter afrikanske forhold. Dessuten er det store planer om å gjøre Konza til et kenyansk “silicon valley”. Dit er det i alle fall langt fram – utrolig langt.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg