Omskjæring

SONY DSC Denne unge mannen møtte vi et stykke inn i Tanzania. Han sto langs veien for at turistene skulle stoppe og ta bilde av ham. Så kunne han få noen penger. Vi så flere av dem, noen i grupper, noen enkeltvis, stå langs veien mens vi kjørte mot Tarangire National Park. Vi ble fortalt at dette var en ung maasai som nettopp var omskåret. Det hadde vært en omskjæringsseremoni i landsbyen der alle unge menn ble kledd og dekorert som han. Det neste skrittet ville komme noen år seinere. Da kom opptaksprøven til å bli en moran, en kriger: De skulle drepe en løve bare med spyd som våpen. Ikke rart det var få løver i områder med maasaier.

Omskjæring er vanligere i Afrika enn jeg var klar over. I Kenya driver de fleste stammene med omskjæring både for menn og kvinner. Det største unntaket er luostammen som ikke praktiserer. Det har lite med religion å gjøre, her er det stammekulturen som bestemmer. Hos maasaiene er det absolutt en del av deres kultur. Jeg har lest at maasaiene ikke bestandig har hatt omskjæring i sin kultur. Det er jo stammen som kom sist til Kenya. De som tror de representerer ur-kulturen i Kenya, tar feil. Maasaiene er nomader, og de kom nord fra Nildalen på 1700-tallet og slo seg ned på slettene i Rift-Valley både i Kenya og Tanzania med sine kvegflokker. Folk som bodde der fra før ble jaget bort av de krigerske moranene. En kilde sier at maasaienes ankomst gjorde at mange av de andre stammene ble mer bevisste sin egen identitet og styrket gamle tradisjoner – blant annet også omskjæring.

I Kenya er det fortsatt sett på som normalt at gutter blir omskåret. Jeg har lest artikler i avisene at de ikke bare aksepterer omskjæring for gutter, men også at det er en helsemessig gevinst – ikke minst gjennom at faren for infeksjoner reduseres. Jeg tror nok norske helsemyndigheter vil betvile det. Det var vel Venstre som foreslo at omskjæring skulle bli forbudt i Norge for alle, men det forslaget ble droppet.

SONY DSC
  Ngugi wa Thiong’o, Kenyas store forfatter, skrev om omskjæring blant kikuyuene i sin roman “The River between”. Jeg har forstått det slik at både menn og kvinner ble omskåret omtrent samtidig og med en felles forberedelsesperiode. I dag er vel kikuyustammen den mest “moderniserte” slik at omskjæring blant kvinner ikke er vanlig. Mange andre stammer har fulgt etter, mens andre stritter imot. Som maasaiene. Ngugi wa Thiong’o valgte å reie fra Kenya da han ble kraftig motarbeidet av president Moi, som nektet ham arbeid og at bøkene hans skulle offentliggjøres. Han har oppholdt seg mest i USA som professor i litteratur i tida etter han ble løslatt. Da han vendte tilbake sammen med sin kone i 2002, ble han tatt vel imot, plassert på et “sikkert” hotell. I løpet av natten kom fremmede inn på rommet, torturerte Ngugi og voldtok kona hans, fordi hun ikke var omskåret. Ngugi bor fortsatt i USA – selv om president Kenyatta inviterte ham “hjem” igjen i 2015.

Den store innvandringen av somaliere, særlig til de store byene Nairobi og Mombasa under borgerkrigen, har gjort at omskjæring av kvinner har blitt mer utbredt der. Somalierne praktiserer en pinefull form for omskjæring med både kutting og gjensying – kanskje den mest fornedrende av alle omskjæringsformer. Den somaliske tradisjonen kjenner vi også fra Norge siden det er mange somaliske innvandrere her. Noen tvinger døtrene sine til å reise til Somalia for å bli omskåret.

SONY DSC maasaikvinner
Husker at det for noen år tilbake var overskrifter i kenyanske aviser som fortalte at det var opptøyer i Narok, maasaienes “hovedstad” like nord for den berømte Maasai Mara National Park. Det var maasaikvinner som demonstrerte for retten til omskjæring. Bakgrunnen var at noen kvinnelige studenter fra Nairobi hadde kommet til noen maasailandsbyer for å overtale de unge kvinnene til ikke å la seg omskjære. De eldre kvinnene hadde grepet inn og tatt studentene fra Nairobi som gisler. Det var politiet som til slutt befridde dem. Etterpå gikk maasaikvinnene i demonstrasjon i Narok for retten til å bli omskåret – det var en gammel maasaitradisjon som ikke skulle stoppes av folk fra Nairobi. Det er vanskelig å forstå siden også maasaikvinnene går gjennom den tøffeste formen for omskjæring med kutting og gjensying.

De som kjemper mot omskjæring i Kenya og mange andre land i Afrika har fortsatt en stor og vanskelig oppgave foran seg.

“The condition of women in a nation is the real measure of its progress. You imprison a woman and you have imprisoned a nation…”
–from “Wizard of the Crow” by Ngũgĩ wa Thiong’o
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg