Roser fra Kenya!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SONY DSCDrivhus like utenfor Kitengela

Jeg skulle kjøpe roser til min fru til Valentines dagen, og gikk til han som selger blomster på torget her i Kristiansand. Han hadde noen virkelig flotte, røde roser. “Hvor kommer disse fra”, spurte jeg – jeg ante svaret. “De kommer fra Kenya, de sender et lass med blomster hver dag fra Nairobi til Amsterdam”, svarte blomsterselgeren. “Det passer bra,” svarte jeg, “det er landet min kone kommer fra”.

Blomster er blitt big business i Kenya. Drivhus med millioner av blomster kan en finne mange steder i nærheten av Nairobi. Det er noen slike blomsterfarmer like utenfor Kitengela – en knapp time fra Jomo Kenyattas Internasjonale flyplass, men over halvparten ligger i nærheten av Lake Naivasha. Der er tilgangen god for ferskvann fra Lake Naivasha, en av de få ferskvannssjøene i Rift Valley. Klimaet er dessuten ypperlig for dyrking av blomster. Der ligger gartneriene tett og tusenvis av arbeidere har sin jobb med å dyrke fram, stelle og forberede transport av rosene til Europa for salg. Jeg skjønner det godt, for arbeidskraft er billig i Kenya, mange kan få jobb og et rimelig utkomme fra denne industrien, men jeg regner med at arbeidsforholdene ikke er noen “dans på roser”.

SONY DSCdrivhus i Naivashaområdet
Ifølge mine kilder er Kenya en av verdens største eksportører av kuttete blomster og har 35% av markedet i EU. Men kenyanske blomster finner også veien til Russland og USA. En del av Jomo Kenyatta flyplassen er avsatt til denne eksportnæringen som en antar har bortimot en halv million mennesker involvert.

Noen mener at vannbruken vil gå ut over vannressursene i området. Farmerne har imidlertid forsikret om at deres vannforbruk ikke vil influere på vannstanden i Lake Naivasha og har innledet samarbeid med WWF om dette spørsmålet. Vannstanden i innsjøen har variert en del over tid, men i det siste har vel tendensen vært stigende. Lake Naivasha er en spesiell innsjø, men hibiskus har blitt en pest og en plage både for denne sjøen og andre sjøer i området, enda så vakker den er.
SONY DSCLake Naivasha
SONY DSCmed hibiskus, pelikaner og vannbukker
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg