Kitengela – en by i Kenya

SONY DSCKitengela
Jeg vil fortelle litt omkring bilder jeg har tatt. I dag har jeg valgt å stoppe opp ved dette. Dette er blant de første inntrykkene jeg fikk av Kenya i 2010 da jeg landet her første gang. Byen heter Kitengela. Da jeg prøvde å finne den på kartet mitt, kjøpt i Norge, sto den ikke oppgitt i det hele tatt. Den var en hvit flekk på kartet – her var igrunnnen ingen ting, men det stemte ikke helt med virkeligheten. Det var jo noe her, ikke minst hus og mennesker og stor byggeaktivitet. Det er heldigvis sjelden at kart stemmer så dårlig med virkeligheten. Heldigvis var den å finne da jeg Googlet den, ellers ville det være for dårlig. Men ifølge mine venner var det ingen by her for ti år siden, bare et fengsel og et smelteverk og noen maasaibosetninger. For dette er maasailand.

Hvordan dette landet har havnet i andres hender er en annen historie, som ikke jeg helt har innsikt i. Men det handler som vanlig om penger.

Denne maasaibosetningen lå omtrent der vi bor i dag.

Bare 6 kilometer unna ligger byen Athi River. Den ligger i kambaland. Det er en av Kenyas mest støvete byer. I nærheten ligger 6 kalkverk og sementfabrikker. Men også Kitengela er en støvets by, det skulle vel gå fram av bildet. Ellers er vel også inntrykket at det virker rotete, afrikansk rot. Ting bare rasket sammen i haug, biler parkert litt tilfeldig, folk vandrer i solsteiken, mens de få som har bil, kjører – enten på The Pan African Highway du ser til høyre på bildet, eller på lokalveien sentralt i bildet.  I dag er den fullt av huller – vedlikehold er et ukjent ord i kiswahili.

En boda-boda med passasjer er på vei ett eller annet sted. Det var vanlig at kvinnene gikk til byen for å handle, men tok en bod-boda hjem med varene. Det kostet mellom 50 og 100sh – den gang var det mellom 3 og 6 kroner (i dag ca 8 kroner). For meg – en muzungo – ville nok prisen være noe høyere, men det kom litt an på hvem du ville kjøre med. Disse motorsykkeltaxiene var på mange måter praktiske, men de kunne være farlige å reise med eller møte for en intetanende fotgjenger. Her ble det ikke tatt mye hensyn. Prøvde hele tiden å unngå dem, men av og til var det greit å reise med en slik, men du måtte holde deg godt fast.

SONY DSCboda-boda med parasoll
I løpet av de årene jeg har bodd i Kitengela har den bare vokst og vokst, blitt større og større, flere og flere folk, flere og flere bilder, flere og flere banker og businessvirksomheter, butikker og trafikkorker. Jeg så en som mente det nå bodde nærmere 800 000 i byen, men det tror jeg må være en overdrivelse. Men det er blitt en stor by, faktisk en av de største i Kenya, og kanskje en av de rikeste. Her er bygd utrolig mange flotte villaer, ikke rart at det blir kø og kaos på den eneste ordentlige veien i området.

Hilsen fra Kitengela

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg