JUL i Kenya 2014

Julen 2014

Noen advents/julebetraktninger fra Afrika.

Det nærmer seg jul. Advent i Afrika er svært annerledes enn hjemme. En ting er klimaet – her er ikke akkurat snø i lufta, men daglig sånn rundt +25. Sola står rett over hodet ditt store deler av dagen. Om kvelden når vi går til sengs, er det ofte +20 og det kjennes kjølig. Om natta går det ned i 15 – 17 grader. Ingen fare for glatte veier, bortsett fra hvis det regner.
  hvit jul i Kristiansand
Jeg opplever ikke helt det opphetede julestresset her, selv om folk her også kjøper julegaver. Likevel synes jeg at også handelsstanden virker mer avslappet, ingen overaktiv handelsstand som vil ha deg til å løpe og kjøpe, kjøpe, kjøpe. På den andre siden vil nok det utvikle seg i den retningen når pengene er der. Det spår kenyanerne selv.

Det som er spesielt her er at folk reiser “hjem” i jula, det vil si fra byene til landsbygda hvor folk egentlig kommer fra. Derfor blir også julen her i Kenya mye en familieaffære. Derfor er det et ganske stort press på transportbransjen før jul, og prisene på busser og matatuer øker med 100% i dagene rett før jul. Det er ikke mye julepynt å se, men i de store supermarkedene kan du finne juletrær i amerikansk stil. Etter jul reiser mange til Mombasa for å nyte sommeren ved havet, om folk fra innlandet tør det i disse dager. Så kan de som er reiseglade glede seg over at bensinprisene synker. Nå koster bensinen 100Ksh pr. liter (= NOK8.00) mot 110 bare for noen uker siden. (Ellers har det blitt dyrere å bo her siden Ksh stort sett følger dollaren og krona synker som en stein.)

Jeg er jo gift med en muslim. Nei, muslimene feirer ikke jul. Likevel: Jesus er en av islams viktigste profeter. Det står mye i Koranen både om Jesus og Maria. Fatma er svært opptatt av Jesus slik jeg oppfatter henne. Men Jesus er ikke Guds sønn, ifølge islam. Jeg er ikke “redd” for islam slik religionen praktiseres her. Kom over en lærebok for barn utgikk av Oxford University Press (!) om islam. Hva lærer barna der. Jo, at Allah er skaperen og vi skal vise respekt for skaperverket, at Allah elsker oss og at vi skal elske Allah, at islam har 5 søyler, at muhammedanere elsker renslighet, høflighet, takknemmelighet, bruke et godt språk (ikke stygge ord), ikke alkohol, at bønn er viktig (5x om dagen). Meningen med islam er fred; fred bringer lykke, stopper oss fra å slåss; islam ønsker ikke at vi skal slåss, krangle, fornærme eller ergre andre. Dette er ikke særlig fremmed for kristen tankegang. I utgangspunktet lærte Muhammed at alle de troende skulle komme til paradis. Det inkluderte også de kristne og jødene. Dem lærte jo Muhammed mye av. Det aggressive islam som Al-quaida og Al-Shabab som det fortelles så mye om i pressen, er ukjent for folk flest. Men den er her den også – dukker opp og skaper død for folk de rammer.
  Rashah og juletreet for noen år siden
Vi feirer derfor en annenslags jul med juletre i plast i bordstørrelse, med julemiddag – som i alle fall IKKE er ribbe og andre fete saker og med julegaver. Det er jo en tradisjon som nødvendigvis ikke er kristen. Julesanger er det dårlig med, men jeg vil synge “glade jul” i klassisk norsk utgave. Ellers har vi lært oss “Bjelleklang” både på norsk og engelsk. Noen kaker skal vi ha, men ikke etter den klassiske oppskriften etter “bestemor”. Så kan du si hva du vil, men jul blir det feiret her også – stille og fredelig.

  kakebaking?

Jesus feiret vel heller ikke noen hvit jul da han vokste opp (om de feiret fødselsdagen i det hele tatt). Den hvite jula er vi alene om der oppe i nord. Lukas forteller om fødselen i stallen i Betlehem, men ikke når det skjedde. Det var vel ett eller annet kirkemøte som bestemte at han ble født den 25.desember. Når jeg tenker på de årene jeg feiret min egen alenejul ? det var nokså deprimerende, synes jeg det er fint å feire jul her. Det var en av grunnene til at jeg inviterte meg selv til Afrika for fire år siden. Det ble en hyggelig annerledesjul. Det kan forhåpentligvis bli annerledes til neste år hvis UDI vil.

Med dette vil jeg ønske deg og dine en riktig
                    

GOD JUL

2 kommentarer
    1. Juhu – god jul til Eders også! Bryr meg ikke så mye om jul, selv om jeg ikke er muslim. Men har lest alle 114 surene i Koranen, og også pløyd meg gjennom de 66 bøkene i GT og NT. Stort sett det samme, selv om Mohammad hadde vel lest (selv om det blir påstått at han ikke kunne lese eller skrive) Bibelen før han skred til sitt verk rundt 600 år etter Jesu fødsel. Nok om det, meg bekjent er det vel knapt noe som har ødelagt så mye på jorden som disse som såkalt påkaller seg profeter for “tolkningen” av religionene – det være seg den ene eller den andre sort. De er omtrent som politikere – lystløgnere. Og de vet at folket behøver brød og sirkus. Som Dr. Relling sa; Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du liykken fra det med det samme!

    2. Anonym: Relling gjorde jo det selv – han var jo selv en livsløgner! Ok, litt av et budskap! Det er i og for seg en egen debatt. Stort sett avskyr jeg teologer og prester. Deres fortolkning passer sjelden med min. Fortsatt god jul!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg