Gode busser? Buss til begjær/besvær – eller var det Arendal?

Jo da, jeg tar bussen. Fint å komme fram med egen (privat)sjåfør. Jeg solgte bilen i 2011. Jeg var jo vekk halve året og regnet med at bilen trengte ikke å stå her og vente på meg. Hadde jeg egentlig bruk for bil når jeg bodde i Kristiansand? Jeg hadde mer bruk for bil i Afrika. Dessuten – som pensjonist hadde ATK et kjempebra tilbud til oss pensjonister: Reise buss i begge Agderfylkene så mye du vil i en måned for 390.- kroner.

 

Hvordan har det så gått? Utmerket, spør du meg, stort sett. Jeg har reist til Arendal, Lindesnes, Lista, Birkeland, Grimstad, Søgne, Vennesla, Samkom, Mandal og Lillesand med jevne mellomrom. Flott å komme rundt og se det vakre Sørlandet og besøke venner og kjente.

 

Men det er visse unntak: Helgene! Det viktigste budskapet fra myndighetene og dermed busselskapene: I helga bør du holde deg hjemme. Da kan du ikke komme til interessante steder som Høvåg, Brekkestø, Sødal og Grimsmyra, for dit går det ingen buss! Og det gjelder ikke bare om søndagene, mange steder er busstilbudet kraftig redusert også på lørdager, for eksempel mellom Arendal og Kristiansand. Der er tilbudet redusert med 50% – fra halvtimesrute til timesrute. Busselskapene forlanger også at du skal være B-menneske – særlig om søndagene. Første buss fra Kristiansand til Mandal går kl. 1215, fra Kristiansand til Arendal kl. 1005. Busstilbudet i vest ser ut til å være verre enn i øst, så det er ingen fordel at min sønn har valgt å flytte til Lindesnes og ikke til for eksempel Lillesand. Ser ut som om samferdselsmyndighetene holder oss litt for narr – skaff deg bil, så kommer du fram!

 

En annen sak er at bussene kan være svært fulle i helgene. I fjor sommer ble jeg frakjørt tre ganger på lørdager i juli i retning fra Lillesand mot Kristiansand. Siste gang valgte jeg å ta drosje til Rona, og fikk faktisk dekket den utgiften av Nettbuss. Hjemreisen tok likevel 2 timer mot normalt en halv time.

Egentlig er jeg en bortskjemt oslogutt som for 42 år siden reiste fra Oslo med et transporttilbud som var til å leve med ? ikke minst i helgene. Trikker og busser ruslet og gikk fra 7 om morgenen og hele dagen, men med noe åpnere ruter. Her har samferdselsmyndighetene på Sørlandet et “forbedringspotensiale”!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg