RALLY – FART OG SPENNING PÅ KENYANSKE TRÅKK… (2014)

Intet er så stille og vakkert som å gå på savannen når det ikke er noe som forstyrrer – slik jeg gjorde i dag morges.. Dyrene gikk fredelig og beitet og mennesket gikk rolig forbi. Da jeg var på Crescent Island for noen år tilbake, tenkte jeg at det var slik vår Herre tenkte seg paradis. Bare fred og ro, ingen løver, hyener, leoparder eller geparder. Så er vel nettopp de siste også en del av skaperverket. På Crescent Island skal det forresten være noen store pytonslanger – sånn apropos Vår Herres paradis. Så hvordan Vår Herres paradis egentlig er, får vi bare drømme om fortsatt.

Hva har så paradiset med rally å gjøre? Det har med noe av det som skjer under rallyet å gjøre. Mine venner er interessert i bilsport, og Safari-rally og slike arrangementer oppsøker de gjerne. Vi er jo interessert i skisport og gjør vel noe av det samme? Det har jeg gjerne vært med på – ikke fordi jeg er så veldig interessert i bilsport, snarere tvert imot, men vi reiser til steder det ikke er så vanlig å reise, litt bortenfor alt på en måte. Vi har vært inne i bushen ved Narok, vi har vært inne i bushen ved Kaijado flere ganger, og nå skulle vi for første gang til bondelandet i kambaland – noen mil utenfor byen Machakos. Det betydde at vi måtte stå tidlig opp. Buda ringte oss 0515 for at vi kunne komme av gårde kl. 0600, og det gjorde vi sånn noenlunde. Det hele skulle koordineres med Budas søster som også er svært engasjert i denne sporten. Det betydde at vi bega oss ut på den alltid sterkt trafikkerte Mombasa Highway uansett tid på døgnet. Vi møttes ved Machakos junction for så å reise videre på Mombasaveien noen mil til. Så svingte vi av på en vei ut på landsbygda. Vi var heldig fordi vi var tidlig ute, for ikke lenge etter stengte de veien. Nå var det bare om å gjøre å finne seg en plass med god oversikt.

 

Det tok det heldigvis ikke så lang tid å finne. Under et tre på en sidevei hvor bilene gikk inn i en skarp ving. Litt nedenfor hadde vi god oversikt og kunne følge bilene nesten en kilometer videre. Samtidig sto vi trygt med ungene ca 1,5 m over veibanen. Her er det nemlig ikke snakk om sikkerhetstiltak fra arrangørens side, enhver får klare seg selv. Ungene kunne boltre seg fritt i en åpent landskap, men foretrakk å sitte på taket av den store blå varebilen. Dessuten var det afrikanske landskapet vakkert og fruktbart med terrasser med mais. Men her var ingen ledninger, ingen elektrisitet. Skulle seinere få et inntrykk av at dette området nok var et fattig område. Etter en stund raste bilene forbi med brøl og masse røyk. De skulle nok få mye juling på de kenyanske veiene; som, hadde de vært i Norge, knapt kunne kalles veier.  Årets konkurranse ble lite spennende forresten fordi den store favoritten, Ken Duncan, falt ut etter å ha kollidert med en politibil helt i starten! Intet rally uten Duncan fortalte de meg!

SONY DSC   Rallyhelten: Ken Duncan

   Kambaland     

Etter en stund ble det litt for kjedelig, og jeg tillot meg å gå min egen vei – forbi små gårder med mais og noen kyr, geiter eller esler. De brukte forresten okser til trekkdyr i dette området. Tidligere på rally har jeg hatt mange gode opplevelser på nettopp slike turer. Det er da du virkelig får afrikafølelsen. Kameraet var med og ble flittig brukt. Her var et ganske aktivt fugleliv og fikk knipset noen av dem i farten. En fugl så jeg ikke dessverre, men jeg hadde en følelse av at den fulgte etter meg. Den hadde en vakker fløyteaktig sang med noen “mellomlyder”. Roen og freden på landsbygda ble avbrutt av mobilen som forkynte at første runde var over, det var tid for forflytting…..

SONY DSC

SONY DSC

Det er bare å gi seg, flertallet har talt og vi forflyttet oss på den humpete rallyveien noen kilometer innover. Da oppdaget vi at folk var gått mann av huse for å oppleve dette, det var fullt av folk langs veien og oppe i trærne. Til slutt kom vi til en stor slette og der parkerte vi under noen trær. Folkefesten fortsatte! Noen nysgjerrige nærmet seg oss, særlig unger, som ville ta “muzungoen” nærmere i øyesyn. Nå var plutselig alle blitt muzungoer. Sikhene er veldige aktive i bilsport og mange av dem holdt til i nærheten av oss. Hadde en følelse at dette også var et møte mellom by og land. Mange folk, stor interesse, nysgjerrighet, folk i søndagsklær, særlig barna.

SONY DSC

  en maasaikvinne kikker interessert på det det rare

Også her “snek” jeg meg bort (vel, ga beskjed). Fulgte en sti inn mellom noen trær. Noen unge jenter passerte meg fnisende i stor fart. To andre småjenter bar vann på ryggen med bånd rundt hodet. De ville gjerne bli tatt bilde av – i motsetning til i maasailand der de automatisk krever penger.  Litt seinere så jeg en eldre kvinne bar en svær trestokk på ryggen med båndet festet til hodet, mens en ung mann gikk bak henne uten å gjøre noe som helst. Opplevde først og fremst fugler i løvverket og veverfugler som matet ungene sine. Det siste så jeg bare gjennom kameraet. Stille og fredelig – akkurat utenfor hørevidde av rallybilenes intense brøl og smell. Herrrlig!

    

På veien hjem kjørte vi rallytraseen gjennom det vakre og ukjente kambaland helt til Machakos. Fra Machakos er det normalt en halv times kjøring hjem. Vi brukte 2 timer. Årsak: Rally. Rallybilene skulle også bruke hovedveien til Nairobi. Det skapte kaos. Da er det om å gjøre å komme seg først i køen, det være seg i eller utenfor veien, helst kjøre i veien for andre – også rallybilene som i mange tilfeller ble stående dønn fast. Politiet prøvde å hjelpe dem, men det er ikke så lett når alle er seg selv nærmest.

  støv

På veien hjem så vi også at en vei vi ofte kjører for å oppleve dyreliv var blitt tatt i bruk i rallysammenheng. Håper dyrene holdt seg langt unna veien?

En ting vi heldigvis ikke opplevde var fyllekjøringa som er så vanlig under slike arrangementer.

Alle var enige om at det hadde vært et flott rally, og alle var dønn slitne etterpå…..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   trafikkhindring

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg