NYTT KENYANSK JERNBANEPROSJEKT!


Kanskje noen av dere husker jeg hadde en artikkel i På Sporet våren 2013 om de mistrøstige tilstandene på “the lunatic railway” mellom Mombasa og Kisumu i Kenya? Noen må ha lest artikkelen!:

 

Kenyanske aviser skriver i dag mye om den nye avtalen mellom et kinesisk entrepenørselskap og den kenyanske staten om å bygge en jernbane med normalspor mellom Mombasa og Malaba på grensen til Uganda. Prosjektet vil koste 1,2 trillioner kenyanshillings (Ksh) og er beregnet ferdig til desember 2016. Den vil ble videreført til Sør-Sudan, Uganda, Rwanda og på sikt Burundi. Den vil skaffe Kenya en tipp topp moderne jernbane med stor kapasitet på godssektoren (doble kontainere) med hastighet på 80kmt (i dag 45kmt), mens det er tenkt fire toetasjes passasjertog daglig (mot dagens 3 ganger i uka) med en hastighet på 120kmt mellom Mombasa og Nairobi. Det gir en reisetid på 4 timer (mot dagens 14 timer!) på en strekning som er litt kortere enn Oslo ? Bergen (450km). Slett ikke verst! Trekkraften vil være (kinesiske?) diesellok, men med tanke på en framtidig elektrifisering.

Kineserne vil selv bidra med finansiering, men fra kenyansk side er det tenkt å avsette skatteinntekter til prosjektet. 85% av finansieringen er allerede sikret gjennom lån i EXIM Bank, en kinesisk bank.

Det skal være en åpningsseremoni i Malaba snart der presidentene i de 5 involverte statene vil være til stede. Men i følge avisene har arbeidet allerede startet. Mellom Mombasa og Nairobi vil man stort sett bruke den gamle traseen, men med de hastighetene må nok deler av anlegget bygges på bro på grunn av dyrelivet i nasjonalparkene Tsavo East og West.

De som ikke er så fornøyd er mange parlamentsmedlemmer som ikke har fått forelagt prosjektet til vurdering. At prosjektet er lagt ut uten at det har vært anbud har også vært en innvending fra politisk hold.

Den gamle “kolonijernbanen” har ikke blitt rørt etter at Kenya ble selvstendig.. Vet ikke helt hvorfor, men det var vei for enhver pris i de første 50 årene. I dag da trafikken på The Mombasa Highway er stor ; ikke minst med trailere, og ulykkestallene er ufattelig høye, skriker landet etter alternative transportmidler. Jernbane er en god løsning etter mitt syn. Kanskje dobbeltspor hadde vært best?

Et annet moment er nærtrafikken i Nairobiområdet. Det bygges faktisk nye stasjoner til “nye” tog, men det går foreløpig bare tog tre ganger om dagen. Det er også prosjektert jernbane til flyplassen og skinnene når nesten fram, men det er ingen trafikk.


Også når det gjelder flyplass har Kenyatta store planer. Den nye flyplassen, Jomo Kenyatta Airport utenfor Nairobi, skal kunne betjene 20 millioner passasjerer i året.

Samtidig meldes det fra Tanzania at de vil bygge en ny kjempehavn nord for Dar-es-Salem og jernbane innover i landet bl.a. til Uganda, Rwanda og Burundi. Også her står et kinesisk selskap bak, men her er prisen ?bare? 800 billioner Ksh. Det blir kanskje et kappløp om hvem som blir først igjen som for 120 år siden?

Gode nyheter, men det er et stykke fram??

 

Bjørn O Isachsen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg