Reisen til Kitengela, 5.nov. 2013

  JA, jeg er her i Afrika nå. Ble tatt imot med åpne armer på flyplassen midt i et afrikansk skybrudd. Godt møte med Fatma og den alltid hjelpende Buda, min “privatsjåfør” og en slags svigerfar, men ikke minst venn. Litt primitive forhold på flyplassen nå, halvparten brant ned i august.

Flyreiser kan ikke bli annet enn kjedelige. Du befinner deg der oppe i lufta i 8 timer og kan ikke gjøre noe annet. Flyet, en Jumbo fra KLM, var stappfullt. Du sitter trangt og det vrimler av folk over alt. Ingenting galt med personalet, de gjorde en god jobb, men det er alltid noen som er hyggeligere enn andre. Jeg var heldig som fikk plass langs gangen. Jeg har alltid behov for å bevege meg, Likevel rakk jeg å se to filmer, lese avis, løse litt zudoku, snakke med naboen som var fra Kisii, men bodde i Vancouver, Canada, gå på toalettet og snakke med elever og lærer fra en folkehøyskole på Bømlo som skulle på fredstur i Afrika (hvor siste delen var strandbesøk i Zanzibar). Det var tre gutter og resten jenter. Ønsket dem lykke til og håpet de fikk “drømmeturen”.

SONY DSC     Hyggelig møte med Salmah ved frokostbordet. Smilte over hele fjeset og hadde tydelige hull etter to manglende fortenner! Men så kalte skolen. Det er eksamen snart og fullt kjør, det er snart slutt på 1.klasse og da må vurdering til?.

Det har vi da ikke i Norge?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg er virkelig i Afrika nå. Det er 26oC ute, og det samme inne. Det er mye skyer på himmelen, så det kan bli regn i dag også. Vi er inne i det som kalles “the short rain”. Det betyr at alt vil snart bli grønt igjen, for det hadde vært tørt lenge. Var en liten runde for å se hva som har skjedd siden sist. Litt spesielt var det å komme ut og se fugler kretset i store sirkler over hodet mitt. Det var bygget flere hus, vi har fått naboer på den andre siden, området var gjerdet inn slik at vi ikke kunne gå rett ut på savannen mer, men måtte bruke porten ut. Der var det nå kommet vakt. Det var innbrudd her i en rekke hus for noen uker siden, så det er best å være forsiktig. De bygger mur omkring området nå, men før den er ferdig, må vi ha sikkerhetsfolk om natta. I nabolaget holdt hushjelpene på med å vaske klær. Hanene gol og hønene klukket. Afrikansk musikk strømmet ut fra radioene.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dessuten passerte toget fra Mombasa forbi ute på savannen – mange timer forsinket.  Livet er altså på plass – jeg er på plass i Kitengela…….

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg