”KJØLIGE” MOMBASA – en togtur i Kenya

Det er 24C i Mombasa. Det er ”kjølig” til å være østkysten av Kenya.

    Den nye jernbanestasjonen i Mombasa
Vi ankommer Mombasa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toget seg langsomt inn på stasjonen i Mombasa terminal. Vi hadde nettopp reist fra Nairobi med den nye SGR Madaraka-ekspress. Toget hadde vært underveis uten stans i 4timer og 45 minutter – omtrent samme avstand som mellom Oslo og Bergen. Det gamle toget brukte i sin tid 14 timer og var nattog. Du måtte som regel regne med noen ekstra timer – og kanskje noen uventede tekniske problemer underveis. Det nye toget brukte kortere tid enn rutetabellen.

Vi fikk vite hastigheten på toget. Høyeste registrerte var 114km/
Interiør 1.klasse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toget var selvfølgelig smekkfullt. Stor stemning og mange barn. God service fra personalet som også drev med salgsvirksomhet. Vognene virket ok, setene var gode å sitte i, i alle fall på 1.klasse. Minnet litt om setene på NSB B3 vognene i gamle dager, men de hadde ikke mange reguleringsmuligheter. Litt uvant å reise med et tog hvor lyden fra skinneskjøtene absolutt var hørbare. Var det umulig å legge helsveisete skinner i et afrikansk landskap?

Madaraka ekspress utenfor Kitengela

Dessuten var det flott å se det kenyanske landskapet fra toget. Banen ligger ofte høyt i terrenget (ofte på fylling eller bru) slik at utsikten mot landskapet var godt tilstede. Landskapet er stort sett ganske flatt, noen steder er det nesten folketomt – andre steder er det dyrket for eksempel med store sisalplantasjer. Litt over halvveis passerer vi gjennom Tsavo National Park, den største i Kenya. Har vært der før, så det var spennende og se om vi fikk oppleve ”wildlife” fra toget i 100kmt. Det fikk vi.

 

Sisalplantasje med baobabtrær
elefanter i Tsavo National Park fra toget.

”Elephants” ble det mumlet gjennom vogna da vi passerte noen elefanter som fredelig beitet et stykke fra jernbanelinja. Og det skjedde flere ganger. Så det ble mye titting ut av vinduet på landskapet som for forbi. Det er noe jeg trives med, nesten bestandig. Landskapet er på mange måter landets sjel.

Selv om vi hadde følelsen av å kjøre i et nesten flatt landskap, er sannheten at vi sank fra ca. 1600moh som er Nairobis høyde, mens Mombasa ligger ute ved havet. Derfor går det litt langsommere motsatt vei. (Vel, det brukte bare 10 min. lenger tid!)

et enslig baobabtre

Jeg har reist mange ganger mellom Nairobi og Mombasa med bil. For meg har det alltid vært stressende. Lastebilene er som regel overlesset og kryper av gåre i 50kmt. Det blir det utrolig mange forbikjøringer av. Forbikjøringer krever liv – har hatt skumle opplevelser noen ganger. Med toget var det bare avslapping.

Mombasa Highway fra toget.

Det største minuset var den overdrevne sikkerhetskontrollen på stasjonen i Nairobi (og Mombasa på tilbakeveien). Her ble vi sjekket fra topp til tå, og bagasjen ble gjennomlyst minst to ganger. Unødvendig stress etter min mening.

Så var det bare å vandre ut i det ”kjølige” Mombasa. Der sto våre venner og ventet. De hadde kjørt tidligere på dagen fra Kitengela til Mombasa, så egentlig var vi nokså bortskjemte.

Først kjørte vi (feil) til havna i Mombasa, men fikk heldigvis svingt unna i tide – ellers kunne vi kanskje blitt sendt som båtfrakt tilbake til Norge? Vi endte derimot på en restaurant i sentrum av Mombasa. Der spiste vi en bedre middag mens vi nøt Mombasas kjølighet og trafikklyder fra restaurantverandaen med flott utsikt mot byen.

 

*******

På veien tilbake til bilen passerte vi to mødre med små barn som forsøkte å søke ly for natten med noen papplater og annet skrot. Det var kveldens tankevekker – og store kontrast.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg