Søndagstur med Setesdalsbanen:

Vokste opp med lukten av kull. Skulle en på reise, var det damplok foran. I alle fall et stykke på vei. Setesdalsbanen reiste jeg aldri med før den ble nedlagt i 1962. Men en kamerat og jeg syklet ned Setesdal og overnattet på Byglandsfjord i 1962, og om morgenen syklet vi bort på stasjonen for å se toget. Det ble en stor skuffelse, for det eneste som dukket opp var en skranglete motorvogn som var veldig stygg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men i dag er det mulig å kjenne lukten av damp på Setesdalsbanen. Salmah og jeg tok turen til Grovane for å reise med gammeldags tog. Mens mine svenske venner og jeg nøt lukten av kull – ikke minst i tunnelen, rynket Salmah på nesen og tenkte – hva er dette for slags lukt????

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi fikk både reist med tog, snakket med folk og gått tømmerrenna – faktisk gikk vi fra Røyknes til Beihølen også, så vi var skikkelig spreke. Synd at tømmerrenna er såpass hullete akkurat nå.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg