Tine Thing i Kristiansand

Konsert med Tine Thing Helseth 15.februar

Det var en koselig konsert. For meg ble det først og fremst Prokofjev, men jeg tror de fleste kom for å høre Tine Thing. Hun er absolutt en fremragende utøver på sitt instrument. Konserten til Penderecki – kan nesten kalle den en minikonsert –  var spennende, full av kontraster og eksempler på trompetens muligheter. Konserten hadde fire små satser og ble spilt på to forskjellige instrumenter. Instrumentet i den første avdelingen hadde fyldigere klang enn det andre instrumentet. En sats ble vel til og med spilt med mute. Det var en konsert der solisten spilte opp mot orkesteret, ikke sammen med, men det var jo første gangen det ble spilt, så jeg husker ikke alt helt eksakt. Kanskje ved gjenhør?

Hummels trompetkonsert var jo mer kjente toner; jeg har vel hørt denne konserten før, med Antonsen?  I alle fall siste sats, som virkelig sprudlet av energi. Stilen var velkjent seinklassisk – omtrent på den tida Beethoven begynte å eksperimentere med form og innhold i konsertene og symfoniene sine. Tine Thing spilte konserten med bravur.

Orkesteret spilte som innledning og avslutning to verk av Prokofjev -“Romeo og Julie-suite nr.2” og “Klassisk symfoni”. Lurte på om de egentlig burde vært spilt omvendt. Romeo og Julie er et mer modent verk enn klassisk symfoni. Alltid lurt på hvorfor den sammenlignes med Haydns symfonier. Det er forståelig at han har brukt skal vi kalle det Haydns formskjema, men ellers finner du bare Prokofjev i denne symfonien – hans måte å uttrykke seg på, få direkte klassiske pastisjer. Det høres ikke slik ut. Eller tar jeg feil?

Romeo og Julie er jo hans store ballettsuksess. Det som ble spilt var bare et fragment av den store og dramatiske balletten. Vi ble ikke involvert i det mest dramatiske med Tybalds død osv, men selve åpningen er dramatisk nok.  Skulle gjerne hørt (og sett) hele balletten en gang. Jeg synes KSO spilte suiten med overbevisning. Jeg tror den er vanskelig å spille fordi den er så gjennomsiktig. Jeg ble i alle fall trukket inn i atmosfæren i balletten. Jeg la merke til hvor integrerende Prokofjev er i musikken. Mange instrumenter har solistiske innslag, men de går ofte inn i hverandre. Både klaver og saksofon gled vakkert inn i helheten. Hvorfor har ikke flere komponister tatt i bruk saksofonen?

Prokofjev er en komponist som i sitt hjemland faktisk ble forbudt i perioder. Det kan jeg ikke forstå. Kanskje fordi han ikke var ideologisk nok, han hentet jo stoffet til mange av ballettene fra historie, eventyr og sagn osv. Til og med filmmusikken var retrospektiv, men musikken til filmen “Aleksander Nevskij” er jo bare fantastisk.

Så i programmet at Stalin og Prokovjev døde på samme dag 5.mars 1953. Shostakovitsj mente at Prokofjev måtte ha fått kjennskap til Stalins død og døde dermed selv av latter. Håper han er mer udødelig enn Stalin. Denne konserten burde fortelle noe om det.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg