RIFT VALLEY 2010 3

SONY DSCMombasa Highway

Allerede andre dag ble jeg tatt med til en lengre biltur. Jeg husker ikke så mye av bakgrunnen for turen, men for første gang gikk ferden mot Nairobi på den trafikkerte Mombasa Highway. Tre filer i hver retning er det med et grøntområde imellom – der det ofte gikk kyr og beitet. Det kunne gå rimelig rask innover, for enkelte – inntil det tetnet seg til nærmere byen. En uting de holder på med i Kenya er å skifte fil etter som det passer den enkelte. Stadig oppstår det farlige situasjoner. Tror ikke vi kjørte gjennom sentrum, men prøvde å ta noen veier som ledet oss utenom sentrum. Blant annet kjørte vi forbi den gamle norske og svenske ambassaden og i ytterkanten av Kibera, det største slumområdet i Nairobi.

SONY DSC

Etter hvert kom vi ut på en “dual carriage way” med høy mur mellom kjørebanene. Fatma forklarte at vi nå kjørte gjennom “kikuyuland” – forbi byen Limuru. Muren i midten var imidlertid ikke tenkt som veideler, men for å forhindre at folk løp over veien. Her var mange blitt drept. Men vi så flere hull i veidelemuren. Folk ville gjerne komme over med livet som innsats!

SONY DSC  Salg av skinn

Litt lengre fram la jeg merke til at det hang mye saueskinn til salgs langs veien. Enda litt lengre frem tok vi av fra hovedveien og veien begynte langsomt å gå nedover. Plutselig åpnet landskapet seg og vi så vidt ut over ei enorm slette som lå noen hundre meter under oss. Vi var nådd fram til “The Great Rift Valley” – et innsynkningsområdet som går gjennom Kenya fra sør til nord og fortsetter inn i Tanzania og Etiopia. Vi stoppet ved et utsiktssted. Selvfølgelig strømmet det til flere selgere av skinn og suvenirer. Og selvfølgelig var de like innpåslitne som selgere er over alt overfor muzungo-turister de tror strør penger omkring seg. Mitt vertskap fikk overtalt dem til å tro at vi ville komme tilbake en annen dag (- hvilket vi også gjorde.)

SONY DSC  The Great Rift Valley

Der nede lå altså den berømte dalen med sine safariområder som Maasai-mara og Nakuru National Park. Skulle bli spennende å komme dit.

SONY DSC  Glimt av jernbanelinjen

Jeg har ikke sagt mye om varmen. Det er selvfølgelig varmt i Kenya – landet ligger rett under ekvator og jeg følte at sola var ganske intens. Men varmen i Kenya er sjelden plagsom. Jeg ble likevel overasket da jeg så et skilt hvor det sto vi var nesten 2 700moh – altså høyere enn Galdhøpiggen! Riftdalen – der nede lå på ca. 1 800moh – ganske høyt det også. Det har snødd i Limuru, men det blir aldri liggende.

SONY DSCSONY DSC

Rett ned for utsiktsplattformen gikk jernbanelinjen fra Nairobi videre mot Nakuru og Kisumu ved Victoriasjøen. Vi så ingen tog passere i dag. Det gikk visst ingen passasjertog. En gang i tida hadde det vært livlig trafikk på linja. Og da linja ble bygd, hadde ingeniørene bygd en jernbaneheis fra toppen og ned i Riftdalen for å framskynde arbeidet med linja. Tre år seinere ble den ordinære traseen som jernbanen følger i dag ferdig. Utrolig at det gikk an å bygge jernbane i dette terrenget. Det skjedde omtrent samtidig med at Bergensbanen ble anlagt. Mens rallarene langs Bergensbanen sleit med snøstorm og kulde, sleit inderne som bygde “the lunatic railway” til Uganda med varme og farlige dyr.

En spennende tur som ble avsluttet med lunsj i Parklands – en bydel i Nairobi.

SONY DSCLunsj

Lokalet så nokså primitivt ut, men jeg ble forsikret om at dette var et utmerket sted. Her kom de rike, diplomatene og politikerne! Vi startet med rett og slett å vaske hendene i glovarmt vann og såpe. Det var på mange måter betryggende. Men en årsak var selvfølgelig at det var forventet at vi spiste på afrikansk vis – med fingrene. Tror vi bestilte nyama choma – kjøtt med ugali og grønnsaker – veldig kenyansk. Heldigvis fikk jeg kniv og gaffel så jeg også klarte å få i meg litt mat! Det var godt, og heldigvis kunne jeg vaske de fettete fingrene mine da jeg forlot restauranten også. 

Derpå gikk vi over til det velfylte grønnsak og fruktmarkedet der folk fra Karen og andre med penger kunne få kjøpt sine delikatesser.

SONY DSC  Grønnsaksmarkedet i Parklands

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg