Haydn vs Mozart

Egentlig en håpløs problemstilling. Hvilken Mozart (Leopold eller Wolfgang) eller hvilke Haydn (Joseph eller Michael)? Det sier seg selv, sier mange. Vel, lillebror Michael Haydn var en betydelig komponist og ble absolutt respektert av Wolfgang Amadeus. Det var nemlig han som overtok den utfordrende oppgaven å være under biskop Coloredos overoppsyn i Salzburg etter at Mozart dro.

  Michael Haydn

  Michael Haydn skrev flere enn 20 symfonier.

Uansett var det ikke noe konkurranseforhold mellom dem i samtiden. De respekterte hverandre, og utfordret ikke hverandre på noe som helst vis. Haydn ble den store fornyeren av symfonisk musikk. Han skrev jo “bare” 104 symfonier – alle med sine egenart. Kammermusikken ble fornyet; kirkemusikken brakte han til nye høyder, ikke minst i sine messer og to store oratorier “Skapelsen” og “De fire årstider”. Utrolig mye lun humor i hans musikk, for eksempel i symfoni nr.60 der den “distré” komponisten glemte hvor langt han var kommet i komponeringa slik at han måtte la orkesteret stemme i siste sats! (Symfonien har 6 satser). Avskjedssymfonien nr. 45 er jo også et godt eksempel. Musikerne forlot stillferdig sine plasser i siste sats. Haydns hint om at nå ville de hjem til kone og barn i Eisenstadt virket.

Mozart ble vel operaens og konsertenes store fornyer, men også mye annet som han kastet seg over. De tre siste symfoniene hans (som aldri ble spilt i samtida) videreutviklet symfonien. Kammermusikken nådde nye høyder. Ettertiden har jo nesten dyrket Mozarts storhet. Han var en gudsbenådet kunstner. Personlig setter jeg særlig stor pris på hans “lettere” komposisjoner som du finner i serenadene og divertimentoene.

Jeg er av dem som er en stor beundrer av Haydns musikk og synes han nokså ufortjent har kommet i skyggen av Mozart. Likevel vil jeg velge et stykke av Mozart til min “gravferdsmusikk”, nemlig den vakre og melankolske satsen Andante fra Divertimento i d-moll, KV 267 “Londron”. Jeg har valgt en innspilling med Salzburg Mozarteum dirigert av Sandor Vegh. Der var en ung mann fra Bodø lenge konsertmester, Arvid Engegård. Vet ikke om det er han som spiller her. Er det skrevet noe vakrere?

3 kommentarer
    1. Har som sagt ikke peiling på musikk, men liker allikevel å høre på! Trodde det var Vivaldi som skapte “Fire årstider”, men det er vel mange av dem. Til og med et brukbart hotell som heter det.
      Mulig dumt spørsmål, men prøvde å finne en “You tube” utgave av Divertimento. Men det nærmeste jeg kom var K 136 (https://www.youtube.com/watch?v=7FRYoBy7iT8). Så det dumme spørsmål: Er det store forskjeller på de to?

    2. Anonym: Ingen spørsmål er dumme. Ja, det er forskjell på dem, KV136 er en ungdommelig utgave, KV 287 er en mer moden utgave. Mozart skrev en haug med divertimentoer og serenader, og med forskjellig besetning. Det fins divertimenti bare for blåsere (“Gran partita”) Men jeg hadde ingen problemer med å finne divertimento KV287 med Sandor Vegh (men jeg vokste opp med St Martin in the Fields)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg